Morotsgröt

Kommentera
Gröt är fantastiskt som både frukost,lunch,middag eller mellanmål innan träning men nackdelen är det att det innehåller väldigt lite protein.
 
Men då är det här receptet helt perfekt, då man knäcker i ett ägg just innan man serverar.
Gröten blir på så sätt dessutom krämigare.
 
Den här gröten känns lite höstig med alla färgerna och det faktumet att jag ibland har i pepparkakskrydda, bara för att det doftar så fantastiskt gott. ^^
 
 
Jag är själv inte så förtjust i sylt för jag tycker det smakar för sött. Istället gillar jag att ta en näve frysta bär och micra dom och sen lätt mosa dom med en gaffel.
Ibland så rör jag också ner lite chiafrön och vips så har man en sylt utan tillsatt socker :)
 
 
Jag använder fiberhavregryn men helt vanliga funkar också bra.
 
 
Här valde jag att toppa gröten med micrade blåbär och lite annat  gott jag hade liggandes i kylen.
 
  • 1 Morot
  • 1 dl Fiberhavregryn
  • 1 msk LInfrön
  • 2 1/2 dl Vatten
  • 1 Ägg
  • 1krm Salt
  • 1/2 tsk Kanel
  • (ev. Pepparkakskrydda)
Skala och riv moroten och blanda den och alla andra ingredienserna utom ägget i en kastrull.
Koka på medelvärme tills gröten har börjat binda ihop.
Ta undan kastrullen från plattan och knäck ner ägget och rör om ordentligt så att allt blandas väl.
Ställ tillbaks kastrullen på plattan och rör om i ca 1 min.
Häll sen upp gröten och toppa med bär och ev. lite honung.
 
                   Enjoy!