Svartvinbär och hallon mug cake

Kommentera
Som lovat här är receptet på min favorit mugcake som funkar lika bra till frukost, mellanmål eller som återhämtningsmål efter träning.
 
Själv så gillar jag smaken av när bären är lite surare, men om du vill så kan du ha i lite agave eller honung i smeten för att få en lite mildare smak.
 
 
        Kakan
  • 1/2 Banan (gärna fläckig)
  • 1 tsk Bakpulver
  • 1 Ägg
  • 1/2 dl Mjölk
  • 1 tsk Kanel
  • 1 tsk Pepparkakskrydda
  • 3/4 dl Fiberhavregryn
  • 1 msk Linfrön
  • Hallon och svarta vinbär
         Bärsås
  • 1/2 dl Frysta blåbär
  • 1-2 Frysta jordgubbar
Mixa ihop dom torra ingredienserna till kakan i en blender tills det liknar ett slags mjöl.
Släpp ner bananen i bitar,knäck ner ägget och mjölken och mixa ihop allt till en smet.
I en mugg (ganska stor) varva bären med smeten , ju mer bär desto godare enligt mig. ^^
Micra kakan i ca 2 min det är olika för alla microvågsugnar men min tar ca 2,15 min.
Ta ut muggen akta dig om den är varm, och känn lätt på toppen den ska kännas lite stutsig i mitten.
Skär runt om med en kniv och vänd upp den på ett fat.
Hacka jordgubbarna och lägg alla dom frysta bären i en liten skål och micra i ca 1 min,
ta ut formen och mosa bären och micra sen i ca 1 min till.
Häll såsen över kakan och dekorera med valfri topping, själv så "missbrukar" jag frukt ^^ så jag tog en nektarin och lite bär från trädgården.
Men det funkar lika bra med keso, kvarg eller att äta den som den är.
 
Hoppas det ska smaka och var inte rädd för att experimentera med smakerna det gör ju allt så mycket roligare.