Kikärtor,Garbanzoböna,Chickpea

Kommentera
Jag älskar bönor av alla dess slag.
Men en av mina favoriter är den lilla hjärtformade beiga bönan kikärtan, eller garbanzobönan som den också kallas.
Dom har en mild lite nötig smak som gör att dom passar i en massa olika sammanhang. 
Bönorna är väldigt populära bland alla som väljer att äta vegetariskt eftersom dom har ett så pass högt proteininehåll.
Dom har odlats ända sen medeltiden och inte undra på när man kollar på alla hälsofördelar dom har.
 
  • Kikärtor som andra baljväxter är en perfek källa till fibrer.
  • Även väldigt små mängder av dom kan förbättra insulinnivån på bara 1 vecka.
  • Kikärtor är väldigt mättande och har därför bevisats hindra sug efter skräpmat och godis.
  • Dom innehåller ämnen som kan hindra cancer.
 
Några av dom populäraste rätterna att göra med kikärtor är hummus, gryta, falafel, bönburgare och att helt enkelt att bara ugnsrosta dom och äta som snacks.
 
Själv så älskar jag att göra falafel som jag sen steker i stället för att fritera.
Det är grymt gott med tzatsiki eller någon annan slags youghurtsås och sallad som tillbehör.
Då kan man ändå håller på så kan man dessutom passa på att göra dubbel sats och frysa in falaflarna, så har man ett betydligt godare altrnativ till mamma scans köttbullar.
 
Här om dan så hittade jag en förpackning gömd i skafferiet som jag sköljde av och blandade med diverse kryddor bla: kanel, paprikakrydda, salt, spiskummin, peppar och olja.
Perfekt för att dryga ut en sallad när det börjar sina i grönsakslådan.