Rödbetssmoothie

Kommentera

Som jag skrev tidigare i veckan så har jag fått pippi på smoothietrenden som hela landet verkar lida av just nu.

 Själv så har jag aldrig sett mig som en smootieperson eftersom jag alltid kopplat ihop det med en "lätt snabbfrukost på språng" och jag gillar oftast att unna mig lite extra mycket tid, just åt att sätta mig ner och äta en långsamfrukost på dagarna eftersom jag ofta är väldigt hungrig på morgonen.

Men jag har nu börjat inse det att det är smidigt för det är lätt att göra , smakar extremt gott och det går att släppa ner i princip vad som helst.

Som jag tidigare skrev så är jag som ett svart hål på morgonen och brukar därför äta en surdegsmacka till min smoothie men man kan även självklart äta den precis som den är eftersom den är så galet god. :)

 

Smoothie

•   1 Banan

•   1 Kokt rödbeta

•   1/2 dl Lättmjölk

•   2 dl Frysta blåbär

•   1/2 tsk Kanel

•   ev (chiafrön och kardemumma)

Skala bananen och skiva ner den i bitar, skala och hacka rödbetan fint (själv har jag dom alltid färdigskalade i kylen) och släpp ner den och övriga ingredienserna i en blender.Mixa tills det inte finns några spår av "bitar" och det liknar sorbet i konsistensen.Om du tycker det går trögt kan du tillsätta lite vatten.

Häll upp smootien och servera den toppad med din favorittopping, jag tog färska bär, frukt och en hemagjord musli.